TERUG

Schoenen met een schoon geweten

Voor elk verkocht paar schoenen, gaat er een paar naar een kind dat ze nodig heeft. One for One®! “Amerikaans schoenenmerk TOMS doet dit al sinds 2006 en het wordt weleens tijd dat iedereen dat weet”, stelt Berry van den Assem. Met een reisgezelschap van TOMS reisde hij vijf dagen door Peru om schoenen uit te delen. “Iets kunnen geven aan kinderen die niets hebben, dat is zo bijzonder.”  

Berry bekent dat hij het al half vergeten was toen het definitieve bericht in zijn mailbox verscheen. Een klein jaar voor de grote aftocht in november vorig jaar, werd hij al gebeld door TOMS Europe met de boodschap dat zij een van hun retailers mochten uitnodigen voor een TOMS Giving Trip. Een paar maanden later volgde het bericht; de keuze was op Van den Assem gevallen, Berry mocht afreizen naar Peru. 

Spannend! 
“Zeker! Je hoort zoveel ellende over goede doelen. Goederen die niet aankomen, geld dat in verkeerde zakken belandt. In alle eerlijkheid, ik ben altijd een beetje sceptisch.” 

Hoe verliep de reis?
“Ik was de enige retailer, de rest van de groep bestond uit medewerkers van TOMS. Een heel internationaal gezelschap. Je moet elkaar dan eerst een beetje leren kennen, maar dat ging heel snel. We kwamen zondagavond aan in Peru en maandagochtend gingen we keihard aan de slag! Het was echt vijf dagen lang hard werken.”

Wat deden jullie precies?
“We bezochten elke dag twee scholen, allemaal langs de kuststrook; van Lima omhoog en vervolgens naar het zuiden. Op sommige momenten deelden we tachtig paar schoenen uit, maar soms ook vierhonderd. Dit was afhankelijk van het aantal kinderen. Overal waar we kwamen, stonden kinderen van drie tot en met veertien jaar al keurig in een rij. De ene helft van onze groep hielp de kinderen met het passen van de schoenen, de rest rende heen en weer om de juiste maten te pakken.”


Hoe was het contact met de kinderen?

“Communiceren deed je in het Engels en een beetje in het Spaans: ‘Wat is je naam, wat is je maat, waar woon je, heb je broers of zusjes?’ Dat ging de ene keer beter dan de andere keer. Sommige kinderen keken echt naar je op en werden heel verlegen, maar andere juist niet! ‘Ga even een stukje rennen om te voelen hoe ze zitten’, zei ik tegen een jongen die net een paar schoenen had aangetrokken. Hij pakte mijn hand en zei: ‘Kom, gaan we samen rennen!’ Je hebt slechts vijf minuutjes contact, maar zoiets maakt het toch heel bijzonder. We speelden daarna ook altijd voetbal, op de nieuwe schoenen uiteraard. Sommige scholen maakten er echt een feest van, compleet met muziek en optredens.”

    

Konden kinderen nog kiezen uit verschillende soorten schoenen?
“Nee, we hadden één soort bij ons: een zwarte instapper, met een iets dikkere, rubberen zool, zodat-ie langer meegaat. Uniseks. Met een elastiek erin, zodat ze er makkelijker in- en uitstappen. De schoen moest steeds hetzelfde doel dienen; ze moeten ermee naar school kunnen lopen en ze moeten ermee kunnen rennen en spelen.”

Kon je echt ieder kind blij maken?
“Soms zat de goede maat er niet tussen, dan trok ik een kind een paar schoenen aan dat eigenlijk niet goed zat. Dat kon ik met mijn schoenenhart bijna niet verdragen…”

En dan?
“We gaven ze toch mee. Als je niets hebt en je krijgt iets, ben je met alles blij. Kinderen hebben altijd wel een broertje of zusje thuis die er op kan lopen. In de regio’s waar wij kwamen, gooien mensen niets weg. Ouders zeggen tegen hun kinderen: ‘Eerst je oude schoenen ‘opmaken’, dan pas je nieuwe aan.’ We gaven veel kinderen daarom een maat te groot mee. Helaas hebben we een hoop schrijnende dingen gezien. Kinderen liepen op blote voeten door het zand en stof, hadden kapotte voeten en waren weken niet in bad geweest. We vroegen bij de scholen steeds naar de stand van zaken.”

Vond je dat moeilijk?
“Als je dan een paar uur later in de aircobus zit en weer even later in een luxe hotel met volop eten en drinken, terwijl je weet dat er verderop iemand in een golfplatenhutje ligt, zonder deur… Ja, dat is hard. Aan het eind van de trip kwamen we in een gebied dat zeven jaar geleden is getroffen door een aardbeving. Die pijn was nog heel voelbaar. Mensen die noodgedwongen terug moesten naar een half ingestort huis, dat deed iets met me. Iedere avond evalueerden we met z’n allen de dag en onze indrukken. Dat was heel belangrijk; sommigen hadden die ontlading echt nodig om weer door te kunnen.”

In hoeverre kan goed schoeisel het leven van die kinderen verbeteren?
“Op tal van manieren. Normaal schoeisel draagt bij aan het bewandelen van hun weg; spelen en naar school lopen. Veel scholen stellen schoenen namelijk verplicht. Het is beter voor je rug en je voeten, je voorkomt infecties en je kunt leren voetballen. TOMS zijn ook goede schoenen; soepel en met een gedegen voetbed. Als dit paar versleten is, komt er hopelijk weer een nieuw paar aan.”

Wat droeg jij zelf?
“TOMS! We kregen allemaal twee paar TOMS. Het was geen verplichting om ze te dragen, maar dat deden we natuurlijk wel. Ook leuk voor de kinderen.”

Je zei dat je een beetje sceptisch was. Hoe denk je nu over dit project?
“TOMS is een groot Amerikaans merk dat wereldwijd schoenen verkoopt aan retailers. Voor ieder verkocht paar gaat er écht een tegenpaar naar kinderen in nood. Niet alleen tijdens de TOMS Giving Trips, maar het hele jaar door. Ik heb met eigen ogen de magazijnen vol met giving shoes gezien; netjes gesorteerd op maat, allemaal piekfijn georganiseerd. Voor mij was de impact van het One for One® principe toen duidelijk. TOMS zoekt altijd betrouwbare, lokale organisaties om mee samen te werken. Ik stond versteld van het aantal vrijwilligers dat zich inzet bij lokale organisaties. Bij ieder project ontmoetten we mensen die kookten, presentaties gaven en moeders die hielpen op school en op de opvang. Allemaal lokaal en… voor niets. Meehelpen aan het welzijn van anderen - heel inspirerend!” 

 

Wat neem je mee uit deze reis?
“TOMS is een sterk en nog altijd groeiend bedrijf. Ik denk dat we met z’n allen steeds bewuster nadenken over zaken als mens en milieu. Juist met een sterke onderneming ben je in de gelegenheid iets terug te geven aan de wereld. Hoe mooi is dat?

Eens per jaar ga ik voor Van den Assem naar India. Daar helpen we mee aan projecten gericht op onderwijs. Tijdens die reizen ontmoet ik mensen die niets hebben en hun kinderen niet of nauwelijks naar school kunnen sturen, maar vaak zijn ze zo vrolijk, de vriendelijkheid zelve, altijd lachen. Wij klagen zoveel, we mopperen, het is nooit goed… 

Ik zag een beetje op tegen de reis naar Peru, moet ik bekennen. Er ging ook heel veel papier- en regelwerk aan vooraf, alles om veiligheid en integriteit te garanderen, maar ik had het voor geen goud willen missen. We waren dag in dag uit gefocust op het goede doel; veel uitdelen en allemaal blije gezichten. Prachtig en dankbaar werk!” .


Wist u dat?

    TOMS deelde in totaal 50 miljoen paar nieuwe schoenen uit 

    Dankzij de verkoop van TOMS zonnebrillen, kregen 360.000 mensen hun zicht
            terug

        TOMS zet zich ook in voor gezond drinkwater en veilige geboorte via hun koffie en
            tassencollectie

      TOMS is actief in zeventig landen

       Medio april opent Van den Assem de TOMS pop-upstore aan de
           Aert van Nesstraat 58 in Rotterdam-Centrum 


TOMS collectie

  




Tekst: Karin Spillenaar-Koolen 

 

Liefs, Berry
Lees ook
Stories

Behind the brand: Sofie Schnoor 

High-end fashion rechtstreeks uit Scandinavië: het merk Sofie Schnoor brengt ons een aantal sprankelende en uitgesproken kledingitems die wij graag voor u op een rij zetten.
Stories

Van Lapland naar Lissabon: de vakantie essentials van Meike ​

Stories

Damesschoenen in grote maten

Van grote merken, voor grote voeten

Shop de producten

© 2015 Van den Assem Schoenen