TERUG

De familie

Vestigingsmanager Robert Salomé over betrokkenheid, familiegevoel en de Rotterdamse mentaliteit

Geschreven door Katja Tremio

Een pappadag thuis met zijn twee opgroeiende dochtertjes; dat was zestien jaar geleden één van de redenen voor Robert Salomé om te reageren op de functie 'vestigingsmanager' van het Van den Assem-filiaal in  Alexandrium Shopping Center. Inmiddels runt hij, samen met zijn steady team, nog steeds met veel plezier diezelfde vestiging waar de meest uiteenlopende klanten hun favoriete merken shoppen. We spraken Robert over werken binnen een familiebedrijf, team Alexandrium, de echte Rotterdamse mentaliteit, befaamde ‘Berry-uitwissels’, betrokkenheid en natuurlijk over zijn eigen liefde voor schoenen.

Zijn carrière binnen Van den Assem begon voor Robert Salomé zo’n zestien jaar geleden. Robert: “Ik zag de vacature voor vestigingsmanager voorbijkomen en heb toen gereageerd. Ik wilde graag vier dagen per week werken, omdat ik ook een dag thuis wilde zijn voor mijn twee opgroeiende dochters. Bij Van den Assem kreeg ik die mogelijkheid. Na een inwerktraject van vier maanden kwam ik op de vestiging in Alexandrium terecht; daar werk ik nu nog steeds met veel plezier.”

Robert Salome

Echt Rotterdams en betrokken

Robert kan met recht een echte ‘Van den Assemer’ genoemd worden. Maar waar staat Van den Assem voor hem eigenlijk voor? Drie begrippen die Van den Assem volgens Robert het beste omschrijven zijn: familie, betrokkenheid en Rotterdamse mentaliteit.

Oprechte interesse

Robert: “Toen ik  bij Van den Assem begon, kwam ik in een echt familiebedrijf terecht. Leo en Berry Van den Assem vormden hier, samen met vader Cees, de drijvende krachten achter. Van den Assem was zestien jaar geleden nog wat kleinschaliger dan nu. Er waren drie vestigingen, waaronder de vestiging in Alexandrium -het grootste winkelcentrum van Rotterdam red.- De directe betrokkenheid van Leo en Berry bij het reilen en zeilen van alle vestigingen was groot, dus dat betekende veel onderling contact. Zo belde ik iedere week met Berry om de omzet door te geven en liep hij wekelijks binnen om een praatje te maken en te kijken hoe het liep. Ondanks het feit dat Van den Assem inmiddels groter is gegroeid, blijf ik dat gevoel van betrokkenheid ervaren. Al bellen we niet meer wekelijks over de omzet, Berry blijft de vestiging volgen en toont altijd oprechte interesse, vooral in het persoonlijke wel en wee van mensen. Speelt er iets in je privéleven? Dan is Berry daarvan op de hoogte. Die betrokkenheid maakt dat je je onderdeel van de familie voelt.” 

Robert Salome

 

Berry-uitwissels

Of Robert ook een mooi voorbeeld van die Rotterdamse 'aanpakmentaliteit' kan noemen? Jazeker!

Robert: “Voor het optimaliseren van de collecties in de filialen had Berry jaren geleden een slim systeem bedacht met behulp van stickervellen. Iedere schoen die we verkochten, werd door ons voorzien van een bijbehorende sticker. Aan de hand van de gebruikte stickervellen kon Berry precies zien welke modellen schoenen in welke vestiging goed liepen. Dan ging hij in het weekend aan de slag om schoenen van de ene vestiging naar de andere te laten verplaatsen, dat ging met karrenvrachten tegelijk. Deze fameuze ‘Berry-uitwissels’ -zo noemden we ze- zorgden ervoor dat ieder filiaal de schoenen kreeg die daar het best verkocht werden. Die mentaliteit van gewoon aanpakken -niet lullen maar poetsen zeggen we in Rotterdam- werd toen al in de praktijk gebracht en die is nu nog steeds heel kenmerkend voor Van den Assem.”

UGG pop-up store

Ook kenmerkend voor de ondernemersgeest van de familie Van den Assem, was de tijdelijke UGG pop-up store van Van den Assem in 2010 aan de Coolsingel in Rotterdam. Robert was, samen met een andere collega, tijdelijk als vestigingsmanager betrokken bij dit UGG-avontuur. “De UGG pop-up store was een idee van Berry. Hij was met zijn vader Cees op inkoop en ze stuitten op deze warme boots. Berry zag direct de potentie van dit merk in Nederland. We openden een pop-up store in een oud postkantoor; een prachtig pand. Alles klopte, het was het juiste merk op de juiste plaats op het juiste moment. Vanaf dag één liep het storm, voor de winkel stonden iedere dag meterslange rijen klanten. In twee maanden tijd trokken we meer dan 120.000 bezoekers en hebben we verschrikkelijk hard gewerkt. Die winkel was een mooie boost voor Van den Assem, voor mij persoonlijk een ontzettend leuke ervaring en een goed voorbeeld van met zijn allen gewoon gáán.” 

 

Vrijheid en een fijn team

Robert Salome

 

Wat maakt dat Robert na zestien jaar nog lang niet uitgekeken is op Van den Assem? Robert: “Eén van de redenen waarom ik hier al zo lang met plezier werk, zijn de korte lijnen binnen Van den Assem. Als vestigingsmanager denk ik op verschillende gebieden mee, van marketing tot inkoop. Er wordt echt naar je geluisterd en Leo als rayonmanager geeft je veel vrijheid om zaken naar eigen inzicht op te pakken. Dat maakt het werken als vestigingsmanager nog steeds heel uitdagend. Bovendien vind ik het leuk om met alles mee te helpen: van de feitelijke verkoop tot de administratie of het dweilen aan het eind van de dag. Die afwisseling, heerlijk!

 

Alexandrium, een levendige smeltkroes

Loop een willekeurige dag het Van den Assem filiaal in Alexandrium binnen en u treft een levendige vestiging aan. Robert: “Dat vind ik één van de leukste dingen aan onze vestiging: de diversiteit aan klanten. Ons winkelend publiek bestaat vooral uit mensen die een dagje komen shoppen. We bieden hier een compleet aanbod: van kinderschoenen tot steunzolen. Onze verschillende merken vormen een grote aantrekkingskracht; we zijn tenslotte een all-brand store. Daarnaast kunnen klanten bij ons rekenen op een deskundig advies. Zo word ik nog steeds oprecht blij wanneer ik iemand met een specifieke schoenenvraag, zoals bijvoorbeeld in het geval van steunzolen, goed kan helpen. Dat geeft me echt voldoening.”  

Robert Salome

 

Een steady team

Het Van den Assem team in Alexandrium is met recht een team te noemen. Robert: “Gemiddeld werken de mensen hier al zo’n tien jaar. De sfeer is gezellig, ontspannen en professioneel. We kennen elkaar door en door en draaien de vestiging echt samen. Als ik kijk naar mijn team, ben ik daar nog het meest trots op: we zijn er voor elkaar. We kennen elkaars kwaliteiten en die proberen we onderling zoveel mogelijk te benutten. Onze kracht is onze betrokkenheid, naar elkaar en naar onze klanten toe, in combinatie met onze deskundigheid." Wanneer het team toch versterkt wordt met een nieuwe medewerker, draait het voor Robert dan ook vooral om de klik. Robert: “Het klinkt misschien gek, maar ik kijk niet zo naar iemands opleidingsachtergrond of ervaring. Ik kijk vooral of er een klik is. Je kunt iemand alles leren op het gebied van schoenen, maar een goede match met de rest van het team zorgt ervoor dat de sfeer goed blijft. Dat is één van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle vestiging. Verder is een bepaalde affiniteit met schoenen natuurlijk wel gewenst, binnen ons team varieert die van gematigd tot helemaal schoenengek. Zo heb ik onlangs een nieuwe medewerker aangenomen die in drie maanden tijd al meer schoenen heeft gekocht dan ik in de afgelopen vijf jaar.” 

Robert Salome

 

Roberts favorieten

Voor iemand die het meeste van zijn tijd tussen de mooie schoenen doorbrengt, is Roberts privécollectie bescheiden. Robert: “Ik heb zelf zo’n vijftien paar in de kast staan, van merken zoals Blackstone, UGG, Nubikk, Floris van Bommel en Santoni. Ik heb niet zozeer een favoriet schoenenmerk, maar kies wel vaak voor eenzelfde model: de nette sportieve schoen. Met alle meters die ik in de winkel maak, loopt een sneaker nu eenmaal het meest comfortabel.”

 

Trendalert: wit is het nieuwe zwart

Heeft Robert voor dit najaar nog nieuwe trends gespot? Robert: “Sneakers en chelsea boots blijven trending. Een andere opvallende trend dit najaar is wit. Witte sneakers, witte laarsjes. Wit is het nieuwe zwart dit najaar.”

Robert Salome

 

De toekomst

Dat Robert verweven is met Van den Assem, blijkt wel uit zijn enthousiasme tijdens ons gesprek. Hoe ziet Robert zijn toekomst? Robert: “Het vertrouwde familiegevoel en de passie voor kwaliteit die ik bij Van den Assem ervaar, maken dat ik hier nog steeds met heel veel plezier werk. Wel ben ik benieuwd hoe de verhouding on- en offline verkopen zich verder gaat ontwikkelen en welk effect deze ontwikkeling op het werk gaat hebben. Voor nu zit ik als vestigingsmanager helemaal op mijn plek, lever ik graag mijn bijdrage en zie ik mijzelf nog heel lang verbonden blijven aan Van den Assem.”

Rating | Entry Details

Voeg uw reactie toe

Reacties

    Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Deze artikelen vindt u misschien ook interessant

Schoenenkennisbank

Zonder gewiebel op hakken lopen? Met deze 14 tips loopt u zonder problemen op hakken!

Goed op hakken lopen is niet eenvoudig. De 14 tips uit dit artikel kunnen u helpen om van goed op hakken…
Lees meer
16465 | 2 | 25 Jun 2019

Trendjournaal

Slingback pumps oubollig en truttig? Deze 20 prachtexemplaren bewijzen het tegendeel!

Slingback pumps oubollige schoenen? Niets is echter minder waar. Wij laten 20 prachtexemplaren zien!…
Lees meer
7368 | 2 | 22 Jun 2019

Schoenenkennisbank

Hoe uw schoenen onderhouden uw outfit afmaakt: 4 materialen uitgelegd (25 tips)

Schoenen zijn een belangrijk deel van uw outfit. Uw schoenen onderhouden is dan ook belangrijk en mag…
Lees meer
20244 | 1 | 21 Jun 2019

Shop de producten

Inschrijven nieuwsbrief

© 2019 Van den Assem Schoenen