TERUG

De familie

De etalage als kunstwerk

Geschreven door Maaike

Sinds drie jaar worden onze etalages verzorgd door etalagebureau Eyework. Teun Verschoor en Joke Wijsman richtten het bedrijf 28 jaar geleden op. Wat komt er nu allemaal bij de etalage-inrichting kijken? Teun vertelt...



De enorme ruimten in de loods op de Kleidijk in Rhoon, waar Eyework gehuisvest is, zijn van vloer tot plafond gevuld. Motorhelmen, elandkoppen, rollen behang, kerstkransen, kitscherige Indische olifantjes, strohoeden, vintage theekopjes en schommelstoelen... Zelfs een benzinepomp uit de jaren ’50. “We struinen sinds jaar en dag rommelmarkten, antiekzaken en Marktplaats af, maar we kopen ook designartikelen in”, zegt Teun. Wordt dit allemaal direct gebruikt? “Welnee! Gisteren kocht ik bij Piekfijn een doos vol gouden knoopjes, à la Chanel. Op een dag kan ik die vast gebruiken, denk ik dan. We zijn met z’n negenen in het bedrijf, iedereen zoekt hier naar spulletjes.”
 


Rijke etalage
Ieder seizoen krijgt Van den Assem nieuwe etalages. “We kijken altijd naar de mogelijkheden en de doelgroep van de afzonderlijke winkels. De winkel aan de Aert van Nesstraat heeft bijvoorbeeld een hele lange etalage. Hier is de doelgroep productgericht, mensen willen daadwerkelijk schoenen in de etalage zien. Bij de Shoe Club aan de Meent komt een heel ander publiek en kun je met één schoen of tas een etalage maken. We zorgen altijd voor een herkenbare stijl.”

“Een etalage moet er rijk uitzien. Je kunt beter één item goed etaleren, dan tien fout. Eerst wordt het type schoen bepaald: een sneaker of een sandaaltje? Elegant of juist comfortabel? We selecteren op basis van seizoen, collectie én gevoel. Natuurlijk kijk ik ook naar trends. Loopt Beyoncé op Hogan-sneakers? Dan doe ik daar wat mee! Het meeste werk zit in het uitdenken van een concept, de producten bij elkaar zoeken en het decor op maat maken. Het opzetten is eigenlijk zo gebeurd. Vooraf denken we na over materiaal, aankleding, decoratie, drukwerk en visuals. Alles om het ‘verhaal’ van het product zo krachtig mogelijk te vertellen.”
 


Bezeten van het werk
“Wij kiezen bewust voor kritische, veeleisende klanten die met ons in zee gaan om onze deskundigheid en van wie we de creatieve vrije hand krijgen”, zegt Teun. De inspiratie komt uit het leven zelf. Teun: “Ik houd nauwgezet bij wat er in de schoenenwereld gebeurt: wat doen mijn ‘concullega’s’ en hoe kunnen wij het anders doen?” Teun en Joke reizen vaak naar Parijs of Londen. “De etalages van Selfridges en Harvey Nichols zijn natuurlijk het summum. Ik wil ook dolgraag naar Tokyo, lekker etalages kijken! We zijn bezeten van het werk, het is echt een levenswijze.”

"Vroeger hing je een poster en een rompertje op en dat noemde je een etalage"


Van timmerman tot etaleur
De, in Rotterdam-Zuid geboren, Teun doet dit werk al 43 jaar. “Ik ben opgeleid tot timmerman. Op mijn zestiende zag ik een advertentie in de krant: leerling-etaleur gezocht. Leek me leuk, al had ik geen idee wat ik precies moest doen. In dietijd was het nog echt een mannenberoep. Nu zijn de meeste etaleurs vrouwen.” Maar dat is niet de enige verandering. “Vroeger hing je een poster en een rompertje op en dat noemde je een etalage. Of juist tientallen broeken en jasjes in een krappe ruimte. Etaleurs kregen een tekening mee waar ze zich aan moesten houden. Het vak was toen eigenlijk niet eens nodig. Nu is een goede etalage heel belangrijk. Een etalage bepaalt de uitstraling van een winkel en daarmee wie er binnenkomt." De truc is volgens Teun geen overdaad aan producten. “Het geheel moet art worden, de etalage als kunstwerk.”
 


Tekst: Karin Spillenaar-Koolen
Foto's: Paul de Graaff

Rating | Entry Details

Voeg uw reactie toe

Reacties

    Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Deze artikelen vindt u misschien ook interessant

Schoenenkennisbank

Keuzestress in sneakers? Met deze vijf sneakermerken kiest u altijd voor kwaliteit en klasse

Adidas, Gabor, Hogan, Paul Green en Waldläufer, deze vijf kwaliteitsmerken helpen u bij het vinden van…
Lees meer
91 | 0 | 17 Aug 2018

Schoenenkennisbank

Najaarstrend 2018: leopard is here tot stay! 7 stijltips voor de animal print dit najaar

Dit najaar is de leopard (animal print) nog steeds trending. Lees hier zeven gouden tips om uw garderobe…
Lees meer
95 | 0 | 16 Aug 2018

Schoenenkennisbank

Behind the brand: Summum Woman

Nederlandse nuchterheid gecombineerd met internationale allure: dát is Summum Woman. Dit Amsterdamse…
Lees meer
1284 | 2 | 15 Aug 2018

Shop de producten

Inschrijven nieuwsbrief

© 2018 Van den Assem Schoenen