Met de overname van zowel SHUZ (10 locaties) als Leurink Mode (één premium fashion store van meer dan 2.000 m²) realiseert Assem landelijke dekking en positioneert het zich als dé premium fashion retailer in Nederland. Dit vanwege de toevoeging van een premium on- en offline merkenportfolio in kleding en schoenen. Daarmee verdubbelt Assem het aantal winkels al binnen één jaar na de overname door Omoda, van 10 naar 22. Met de eerder aangekondigde betrekking van de winkels van Idenza (Groningen, Leeuwarden en Sneek) groeit het hele concern (Omoda & Assem) daarmee van 44 naar 58 winkels.
Jan Baan, CEO van Omoda en Assem, is enorm enthousiast over beide overnames: “Naast de eerder aangekondigde betrekking van de winkels van Idenza, laten deze twee strategische acquisities zien dat we hard bouwen aan ons modebedrijf in de twee markten waar we actief zijn met Omoda en Assem. Het realiseren van slagkracht blijft in de huidige retailmarkt van cruciaal belang om op een gezonde manier onze propositie de komende jaren verder uit te bouwen. Na een succesvolle integratie van Assem het afgelopen jaar zijn we klaar voor de volgende stap. Evenals met de overname van Assem, zullen we in de komende maanden de bedrijven naadloos integreren op ons platform, waarbij beiden uiteindelijk onder de vlag van Assem verder zullen gaan. Met deze stappen verzekeren we Assem niet alleen van haar positionering als premium retailer in het modesegment, maar doen we dat ook direct op de landelijke schaal die het merk verdient.”
SHUZ – een logische volgende stap naar landelijke dekking
SHUZ biedt een breed scala dames- en herenschoenen en heeft, naast een onlineshop, tien winkels in Alkmaar, Gouda, Haarlem, Wassenaar, Enschede, Leiden, Amersfoort, Castricum, Uithoorn en Borne. Wilmar en Marcel Schmit, eigenaren van SHUZ, zijn blij met de overname: “We vinden in Assem een partij die onze klanten met dezelfde liefde en passie kan bedienen en het bedrijf verder kan voortzetten naar de toekomst. Daar hebben wij als familie de afgelopen generaties hard aan gewerkt, met als resultaat dat SHUZ er vandaag de dag sterk voor staat. Omoda en Assem volgen wij al langer en in de afgelopen maanden hebben we daarin veel overeenkomsten gevonden. Jan vult aan: “De positionering van SHUZ sluit naadloos aan bij die van Assem, waardoor wij voor het merk veel kansen zien om hiermee onze aanwezigheid in deze markt te vergroten naar landelijk niveau. Iets dat vanaf het moment van onze overname van Assem al de ambitie is geweest en we hiermee al binnen korte tijd kunnen realiseren. Echter, in een dergelijke overname is de cultuur van beide bedrijven essentieel voor een succesvolle integratie. Na de uitvoerige gesprekken over en weer zijn wij ervan overtuigd dat juist hiervoor een sterke basis ligt. Met Wilmar was vanaf het eerste gesprek duidelijk dat dit een succesvolle combinatie zou worden.”
De winkels zullen tot de officiële overname in de zomer van 2025 gewoon openblijven. Na de overname zullen de winkels onder de vlag van Assem verdergaan, waarbij het huidige personeelsbestand zijn dienstverband in deze winkels zal voortzetten. Naast de winkels zal Assem ook de webshop van SHUZ overnemen en deze in de maanden na overname rebranden naar Assem. Het hoofdkantoor en magazijn in Beverwijk worden niet overgenomen.
Leurink Mode – de sprong naar high-end fashion
Leurink Mode is een on- en offline high-end fashion experience store en een begrip in Borne en wijde omgeving, met een klantenkring door heel Nederland. De iconische winkel van meer dan 2.000 m² voert high-end merken zoals Isabel Marant, Luisa Cerano, Jacob Cohën en Stone Island. Na overname zal Leurink grotendeels alleen doorgaan als Leurink by Assem, waarbij de komende periode het gesprek zal worden aangegaan met de keymerken om deze bij een breder publiek aan te bieden onder de vlag van Assem. De achterkant zal volledig worden geïntegreerd op Assem.
Marc Leurink, directeur en eigenaar van Leurink Mode, blijft betrokken bij de inkoop. Hij vertelt: “Ik ben heel blij dat onze klanten kunnen profiteren van de grotere schaal en service die Omoda en Assem bieden. Na het bouwen van een succesvolle experience store in de afgelopen jaren, is Leurink klaar voor de volgende fase van groei waarin online een grote rol moet spelen. In Assem hebben we een partij gevonden die dit niet alleen kan realiseren vanuit de schaal en expertise die het online heeft, maar dit juist ook zal doen met veel respect voor ons merkenportfolio en onze bestaande klantenkring. Dat zal ervoor zorgen dat we onze huidige merken en partners aan nog meer klanten kunnen presenteren. Vanuit die rol blijf ik betrokken om dat proces te begeleiden en er uiteindelijk voor te zorgen dat Assem dé bestemming wordt voor high-end mode, zowel online als offline."
“We zijn echt enorm enthousiast over deze unieke en strategische kans,” voegt Jan toe. “Leurink is iets speciaals, dat voel je direct als je de winkel binnen stapt. Hier is een high-end fashionwereld gecreëerd met een merkenportfolio waar je ‘u’ tegen zegt. Met deze overname hopen we niet alleen de kennis en kunde onder de vleugels van Assem te borgen, maar zijn we ervan overtuigd echt dé high-end fashion boutique op landelijk niveau te kunnen neerzetten– een perfecte collectie voor de Assem-klant. In onze winkels, maar ook zeker online. Hiervoor zullen wij de komende periode met alle merken nauw samenwerken om een solide transitie naar Assem te realiseren. En niet onbelangrijk: Marc is een ondernemer en hart en nieren. Zijn energie is aanstekelijk en vormt voor ons de perfecte basis voor een succesvolle samenwerking”.
De overname wordt per direct worden geëffectueerd, waarbij Leurink wordt gerebrand naar Leurink by Assem. Alle medewerkers blijven in dienst en de webshop van Leurink zal bij aanvang in haar huidige vorm worden voortgezet. Uiteindelijk wordt de webshop, na het voeren van gesprekken met alle merken, geïntegreerd in Assem.nl.