Skip to content
Katja  - 
Ga terug

Kapotte schoenen terugbrengen en laten maken? Zo werkt het bij Van den Assem!

Kapotte schoenen: breng jij ze weleens terug naar de winkel waar je ze hebt gekocht? Om ze daar door een schoenmaker te laten maken? Nee? Zonde, want als je kapotte schoenen op de juiste manier gemaakt worden, kunnen jouw favoriete blikvangers zo een heel nieuw leven krijgen. Je leest het hier.

Schoenmaker Rotterdam

Bij Van den Assem vinden we dit tweede leven van schoenen belangrijk. Zo belangrijk, dat we ruim dertig jaar geleden een samenwerking zijn aangegaan met een meesterschoenmaker uit Rotterdam: A. Zee en Zonen. Voor dit artikel spraken wij met Cor Zee, één van de zonen en ambachtelijk schoenmaker. We vroegen hem naar het vak dat schoenmaken is. Ook spraken we over het hoe en wat rondom onze samenwerking. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met je kapotte schoenen als je ze bij ons in de winkel achterlaat? Cor Zee legt het uit!

Van kapotte schoenen naar meesterschoenmaker

Voordat we met Cor Zee spreken over de samenwerking met Van den Assem, willen we eerst meer over hemzelf weten. Hoe is hij in het ambacht van schoenmaken terechtgekomen en wat spreekt hem zo aan in het vak? Cor: “Het ambacht van schoenmaken is mij eigenlijk met de paplepel ingegoten. Mijn vader begon in 1962 een schoenmakerszaak en ik wilde hier graag deel van uitmaken. Ik werk graag met mijn handen en daar is het vak van schoenmaker natuurlijk perfect voor. Helaas mocht ik na mijn schooltijd niet direct beginnen met een opleiding tot schoenmaker. Op deze parttime opleiding kon je namelijk pas vanaf je zestiende terecht. Daarom heb ik eerst de opleiding tot meubelmaker gevolgd. Toen ik eenmaal oud genoeg was, ben ik in de zaak van mijn vader gaan werken en alsnog de opleiding gaan volgen. Ik werkte vier dagen in de week en ging één dag naar school. Dat beviel zo goed dat ik nu, ruim veertig jaar later, nog steeds met enorm veel plezier in de zaak werk.”

Onderscheidend en bijzonder aan A. Zee en Zonen is dat het bedrijf zich richt op het luxe segment schoenen. Er is een bewuste keuze gemaakt om een ambachtelijke schoenmakerij te blijven en er geen zogenoemde hakkenbar, oftewel een ‘klaar-terwijl-je-wacht-service’, van te maken. Het gevolg is dat je je kapotte schoenen gemiddeld een week lang kwijt bent. Daarna krijg je ze perfect gerepareerd en zo goed als nieuw terug. Dat is het wachten meer dan waard, toch?

Van den Assem en A. Zee en Zonen

Ruim dertig jaar geleden begon de samenwerking tussen A. Zee en Zonen en Van den Assem. En nog steeds neemt zoon Cor Zee -zijn broer werkte voorheen ook in de zaak, maar is inmiddels gestopt- alle reparaties die vanuit Van den Assem worden doorgestuurd voor zijn rekening. Wat houdt dit precies in? Cor: “Via Van den Assem krijg ik op drie manieren schoenen binnen. Allereerst van klanten die hun schoenen terugbrengen naar een filiaal van Van den Assem. Zij laten de kapotte schoenen daar met een omschrijving van de klacht achter, waarna ik de schoenen ophaal, repareer en weer terugbreng of terugstuur. Hiervoor maak ik wekelijks een ronde langs de filialen van Van den Assem. Het kan ook zijn dat klanten hun schoenen terugbrengen naar een filiaal van Van den Assem, maar dat ze daar direct worden doorverwezen naar A. Zee en Zonen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als mensen haast hebben met de reparatie. Een derde manier waarop kapotte schoenen ter reparatie bij mij komen is natuurlijk als klanten zelf bij mij in de zaak binnenstappen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer klanten mijn werk al kennen en weten wat ze kunnen verwachten.”

Schoenen repareren: losse naden, gebroken hakken en kapotte zolen

Er zijn tientallen manieren waarop schoenen kapot kunnen gaan. Zo kan de hak van een pump afbreken, de zool van een prachtige herenschoen loslaten of het stiksel knappen. In dat geval is het terugbrengen van de kapotte schoen naar een Van den Assem filiaal de beste oplossing. Wij vroegen Cor Zee wat de meest voorkomende problemen zijn bij schoenen die hij via Van den Assem ter reparatie aangeleverd krijgt. En natuurlijk wilden we ook weten welke problemen, helaas, niet meer te repareren zijn.

Cor: “De redenen voor reparaties aan schoenen vanuit Van den Assem lopen uiteen. Zo kan het zijn dat er in de fabriek al iets fout is gegaan. Dan heeft bijvoorbeeld een embleem losgelaten dat weer vast moet worden gezet. De meeste kapotte schoenen zijn echter teruggebrachte schoenen waarbij er door slijtage iets kapot is gegaan. Dit kan gaan om een afgebroken hak, een losgelaten zool of een kapotte naad.Gelukkig zijn de meeste van deze klachten goed te repareren. Dit is echter niet altijd gemakkelijk. Heel oude schoenen zijn bijvoorbeeld lastiger te repareren dan schoenen die net nieuw zijn. En ook het materiaal waarvan schoenen gemaakt zijn heeft grote invloed. Zo is leer gemakkelijker te bewerken dan modernere en synthetische materialen. Maar dit maakt het ambacht van schoenmaken uitdagend en leuk. Het lukt gelukkig bijna altijd om kapotte schoenen te repareren. Het is dan ook vrij zeldzaam dat ik een schoen terug moet sturen omdat deze niet te repareren is.”

Het werk van Cor Zee – vier voorbeelden van schoenen repareren

Wat er gebeurt wanneer je je kapotte schoenen terugbrengt, is door bovenstaand verhaal al iets meer in kaart gebracht. Zo weet je nu waar je schoenen naartoe gaan en dat de meeste klachten prima te verhelpen zijn. Om dit nog beter te kunnen illustreren, hebben wij vier schoenen gevolgd tijdens de reparatie. Je ziet foto’s van voor en na de reparatie en Cor vertelt precies wat hij heeft gedaan om de kapotte schoenen op te lappen.

Klacht 1: Missende haakjes

Je ziet het waarschijnlijk direct. Bij dit eerste paar schoenen ontbreken vier haakjes waarachter de veters vast kunnen worden gebonden. Dit maakt het strikken van de schoenen lastig en natuurlijk ook minder mooi. De kapotte schoenen terugbrengen naar de winkel en laten maken is in dit geval een goed idee. En zo zijn de schoenen bij Cor Zee terechtgekomen. Hij heeft de haakjes opnieuw in de schoen geponst met een speciaal ponsapparaat. Vervolgens heeft hij deze extra verstevigd aan de binnenzijde van de schoen, waardoor de haakjes in de toekomst beter vast zullen blijven zitten.

Klacht 2: Lipje rits repareren

Bij deze schoenen ontbreekt het lipje waarmee de rits naar beneden wordt getrokken. Is dit bij jouw schoenen ook het geval? Laat ons het probleem voor je oplossen. In het geval van een kapot lipje zijn er twee mogelijkheden. Of de hele runner (het stukje dat over de rits loopt) is kapot of het lipje is van de runner afgeschoten. In het eerste geval wordt de hele runner losgehaald van de rits en vervangen voor een nieuwe. Is alleen het lipje kapot, dan wordt de runner losgehaald en wordt er een nieuw lipje opgezet alvorens deze terug op de rits wordt geplaatst. Om eventuele kleurverschillen tussen het originele en het vervangende leer te voorkomen, wordt vaak niet alleen het lipje van de kapotte schoen vervangen, maar ook het lipje van de andere schoen.

Klacht 3: Los stiksel

Supervervelend natuurlijk wanneer -zoals bij deze kapotte schoenen- het stiksel losraakt. Hoewel het een klein probleem lijkt, kan het flink uit de hand lopen als het stiksel verder losraakt. Tijd om de schoenen te laten repareren, dus! Bij de reparatie wordt het losgeraakte stiksel opnieuw doorgestikt en aan de binnenzijde extra verstevigd, zodat het niet meer loslaat. Is het stiksel niet alleen losgekomen, maar ook geknapt? Dan stikt Cor Zee het opnieuw vast met de stikmachine.

Klacht 4: Gescheurde naad

De klacht bij bovenstaande schoen valt misschien niet direct op. Kijk je echter goed naar de naad op de foto aan de linkerzijde, dan zie je dat deze halverwege de wreef is gescheurd. Dit kan eenvoudig worden gerepareerd als je ervoor kiest om je schoenen terug te brengen naar een filiaal van Van den Assem. De gescheurde naad wordt tijdens het repareren aan de binnenzijde eveneens extra verstevigd voordat de voering op de goede plek wordt gedrukt en de naad opnieuw wordt doorgestikt. Met als resultaat dat de schoen er weer als nieuw uitziet en nog voor jarenlang draagplezier kan zorgen!

Schoenen repareren: het missen van je kapotte schoenen

Je ziet het, A. Zee en Zonen voert diverse en uiteenlopende reparaties uit. Je schoenen terugbrengen voor reparatie is dus eigenlijk altijd mogelijk. Hoe lang zo’n reparatie gemiddeld duurt en hoe lang je jouw schoen dus moet missen, hangt af van de aard van de reparatie en kan variëren. Cor: “Hoe lang ik over een reparatie doe is afhankelijk van het probleem. Met een herenschoen waarvan de kapotte zool opnieuw moet worden doorgestikt, ben ik al snel een paar uur bezig. Terwijl een kleine reparatie, zoals het vervangen van een oogje voor de veters, binnen een paar minuten gedaan is. Daarbij neem ik vaak meerdere schoenen tegelijk onder handen. Als de ene schoen nog aan het drogen is, werk ik alvast verder aan een andere schoen. Zo worden alle schoenen zo snel mogelijk weer opgelapt.”

Schoenmakers meld u

Het ambacht van schoenmaken is prachtig. Cor Zee geniet dan ook nog dagelijks van zijn werk in de zaak. Helaas loopt de populariteit van het vak echter hard achteruit. Schoenen worden zo gemaakt dat ze minder goed te repareren zijn en jonge dames en heren kiezen er niet meer voor om de opleiding tot schoenmaker te volgen. Cor merkt dan ook dat het vinden van een opvolger die de zaak op termijn wil overnemen, lastig is. Daarom blijven wij tot het moment dat Cor ooit besluit te stoppen, genieten van het vakmanschap dat hij bij elke schoen en elke reparatie opnieuw aflevert.